Hoppa till huvudinnehåll

Utbildnings­­departementet

Utbildningsdepartementet ansvarar för regeringens utbildnings- och forskningspolitik. Departementet arbetar med frågor som exempelvis handlar om skolresultat, lärarnas villkor och studiefinansiering.

Aktuellt från Utbildningsdepartementet

  • Lärares och förskollärares undervisningstid ska regleras

    Foto: Ulrika Westerberg/Regeringskansliet

    Lärare och förskollärare behöver ges bättre förutsättningar att kunna fokusera på sitt kärnuppdrag – undervisningen. Idag räcker ofta tiden för att planera och följa upp sin undervisning inte till. Samarbetspartierna vill nu ändra på det genom att reglera lärares och förskollärares undervisningstid samt tiden till planering och uppföljning.

  • Regeringen vill få bättre statistik om skolbibliotek och kostnader för läromedel

    Foto: Jessica Gow/Regeringskansliet

    I dagens skola får skärmtid för mycket utrymme och lästid för lite. En av flera viktiga åtgärder för att utveckla elevers läsförmåga och öka läsintresset är att se till att de har tillgång till välutrustade och bemannade skolbibliotek, men i dag finns det brister i den statistik som tas fram om skolbibliotek. Idag saknas också statistik om hur mycket huvudmännen lägger på läroböcker och andra lärverktyg som till exempel datorer. Regeringen ger därför Skolverket i uppdrag att utveckla statistiken.

Foto: Matilda Nehlmark/Regeringskansliet

Sverige sämst i Europa på klassrumsdisciplin visar siffror från OECD

Problem med stök, buller och bristande studiero i klassrummet är vardag för många av Sveriges elever och lärare. Statistik från OECD visar att Sverige är det land i Europa som har sämst klassrumsdisciplin. Regeringen vidtar en rad åtgärder för att komma till rätta med problemen.

 Utredaren Christer Nylander och utbildningsminister Mats Persson.
Utredaren Christer Nylander och utbildningsminister Mats Persson. Foto: Margareta Stridh/Regeringskansliet

Utbildnings­ministern tog emot Folkbildningsutredningens betänkande

I dag, den 13 juni, överlämnade regeringens särskilda utredare Christer Nylander Folkbildningsutredningens betänkande ”Bildning, utbildning och delaktighet – folkbildningspolitik i en ny tid (SOU 2024:42)” till utbildningsminister Mats Persson.

Skolminister Lotta Edholm och utbildningsminister Mats Persson sitter inomhus i varsin fåtölj.
Skolminister Lotta Edholm och utbildningsminister Mats Persson. Foto: Ninni Andersson/Regeringskansliet

Nya åtgärder för att stärka STEM-området

I slutet av 2024 beräknas regeringen presentera en STEM-strategi som syftar till att Sverige ska få fler personer med gedigna kunskaper inom naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik. Flera åtgärder har redan vidtagits för att stärka STEM-området och nu har regeringen fattat beslut om ytterligare uppdrag.

Mats Persson
Mats Persson Foto: Marcus Nilsen/Regeringskansliet

Regeringen tar initiativ till en nationell kvantstrategi

Kvantteknikområdet har stor strategisk betydelse som en ny och banbrytande teknik. Nu ger regeringen Vetenskapsrådet i uppdrag att ta fram ett underlag på hur en nationell kvantstrategi för perioden 2025–2030 kan utformas. Syftet är att stärka Sveriges förmåga och position inom kvantområdet på lång sikt och utveckla svenska forskares och forskningsmiljöers attraktivitet som internationella samarbetspartners.

Innehåll från Utbildningsdepartementet

RSS Mail
Prenumerera

Totalt 2635 träffar.

Laddar...